Jak v zimě správně zahřát motor na provozní teplotu

Léto i podzim jsou nenávratně pryč. Přichází čas neoblíbeného ranního škrabání oken a případně i ometání sněhu. Následující pololetí je nejnáročnějším obdobím pro každého motoristu, ať už se to týká bezpečnosti silničního provozu nebo starostí s autem. Nízké teploty, námraza, mlha, deště, to vše dává vašemu autu zabrat více než cokoli jiného během roku.

zahrati-motoru

Životnost svého plechového miláčka můžete výrazně prodloužit mimo jiné správnou technikou startování. To se následně projeví samozřejmě i ve vaší peněžence a auto vás odmění spolehlivým a bezpečným fungováním. Dnes si řekneme něco právě o zahřívání motoru před jízdou a o nejčastějších chybách, které při něm řidiči dělají.

Proč je vlastně zahřívání důležité?

Péče, kterou auto vyžaduje v zimním období, spousta řidičů podceňuje. Zčásti za to mohou moderní automobily, které jsou na rozdíl od těch starších zdánlivě schopné normální jízdy hned po startu. Zdání ale může klamat.
Nízké teploty neškodí jen baterii a našemu pohodlí, ale i provozním tekutinám a každé kovové části, která se vlivem tepla a zimy roztahuje, tedy i motoru. A nejen to - mrazy samozřejmě nepříznivě ovlivňují kvalitu oleje, který je při zimních teplotách hustší a jeho mazací schopnosti se výrazně snižují.

Takže i když se vám při studeném startu může zdát, že vše běží v pořádku, ve skutečnosti olej nestíhá mazat všechny pohyblivé části. Následkem toho motor podléhá výrazně vyššímu opotřebení a v extrémních případech se může i poškodit.

Benzín a diesel

Pokud si kupujete nové auto a váháte mezi naftou a benzínem, právě délka jízdy by měla být hlavním kritériem při výběru paliva. Při naftovém motoru je třeba myslet na to, že doba jeho zahřívání je výrazně delší než u benzínu a v zimním období vyžaduje více citu.

To je důvodem, proč nejsou dieselové motory vhodné na krátké jízdy po městě - do cíle dorazíte často dříve, než se motor vůbec stihne zahřát a taková jízda mu ani trochu neprospívá. Pokud tedy plánujete jezdit hlavně krátké trasy, dejte přednost benzínu, jinak musíte počítat s nižší životností auta a častější údržbou. To, co ušetříte na palivu, se vám nakonec může vymstít při placení v servisu.

Nezahřívejte na volnoběh

Už víme, proč je třeba motor v zimě zahřívat, i jaký je rozdíl mezi naftovým a benzínovým motorem v zimě. Jak to však dělat rychle, efektivně a vyhnout se tomu, abychom motoru neúmyslně ublížili?
Mnozí řidiči dodržují celou zimu zavedený rituál, při kterém auto nejdříve nastartují, zapnou topení a nechají motor běžet na volnoběh několik minut, zatímco očistí auto od sněhu a oškrábou námrazu z oken. Této ranní rozcvičce se bohužel nikdo z nás nevyhne, ale možná vás překvapí, že se správným zahřátím motoru to má jen málo společného. Nenechte se oklamat vyhřátých interiérem, motor se na volnoběhu nedokáže dostatečně rychle ohřát.

Motor však není jedinou důležitou součástkou pod kapotou vašeho auta. Dokud se nepohnete z místa, všechny zbylé části jako převodovka a olej budou studené i kdybyste čekali na parkovišti hodinu. Nemluvě o tom, že zbytečně utrácíte palivo a čas.

Jak tedy motor správně zahřát?

Vyrazit na cestu byste měli již po pár sekundách, ale s plynem zacházejte opatrně. První minuty se snažte držet otáčky co nejníže a vyhýbejte se dynamické jízdě a prudkému zrychlení, zvláštní pozornost by citlivé jízdě měli věnovat zejména majitelé aut, které jsou vybaveny turbem.

Samozřejmostí by měl být také výběr kvalitního oleje a jeho pravidelná výměna, protože i když mluvíme o "zahřátí motoru", je to zejména olej, který musíme zahřát na provozní teplotu. V naší nabídce najdete pestrý výběr těch nejkvalitnějších olejů pro každé auto.

 

Hledáte konkrétní díl? Kontaktuje nás. Pomůžeme s výběrem a ověříme podle VIN.

Volejte 603 584 895, pište na info@automatejcek.cz nebo použijte tento kontaktní formulář.

Položky označené * jsou povinné.